Projekter - Kapitel 1Tilbage
Projekt 1.1 Densitet – et projekt til samarbejde med NV, fysik og kemi
Densiteten af en ukendt væske fastlægges ved at måle sammenhørende værdier af rumfang og masse.

Projekt 1.2 Det er nerver alt sammen – et projekt til samarbejde med NV og biologi
Hastigheden for et nervesignal fastlægges ved at sende et signal gennem en kæde af elever, der klem-mer hinanden i hænderne eller på hinandens skuldre.

Projekt 1.3 Dig og din puls – et projekt til samarbejde med NV, biologi og idræt
Konditallet fastlægges ved at måle sammenhørende værdier af effekt og puls hos en elev, der cykler på en kondicykel.

Projekt 1.4 På jagt efter lineære sammenhænge – et projekt til samarbejde med samfundsfag
Dette er et projekt om en række sammenhænge og lineære regressioner. Klassen kan evt. opdeles i grupper, der arbejder med forskellige sammenhænge.

Projekt 1.5 Hunden og haren – problemløsning i middelalderen og med brug af moderne matematik
En gammel middelalderopgave handler om en hund, der jager en hare. Hunden løber hurtigere og fanger derfor haren. Men hvor mange spring skal den bruge?

Projekt 1.6 Lær TI-NspireCAS at kende – undersøg rektanglers variable
Et rektangel kan beskrives ved forskellige variable, fx længde, bredde, omkreds og areal. Hvilke sammen-hænge er der mellem disse variable?

Projekt 1.7 Spaghettimatematik – en eksperimentel undersøgelse af trekantsuligheder (især til B og A)
Brækker man et stykke spaghetti i tre stykker, kan de tre stykker måske samles til en trekant – men i hvil-ke tilfælde? Hvad er sandsynligheden for, at det kan ske?

Projekt 1.8 Design en optimal flaske
Projektet kan både anvendes som introduktion til variabelbegrebet og matematisk modellering og tjene som et afsluttende projekt om emnet. Som støtte for projektet ligger der i et bilag en omfattende for-melsamling over rumfang og overfladearealer.
Praxis Forlag A/S, Vognmagergade 7, 5. sal • DK-1148 • København K • Tlf: +45 89 88 26 72 • Email: info@praxis.dk • CVR 41280921
Egmont